Prehodnotenie sexuality (časť 2)

21.05.2019

Nemôžeme oddeliť sex a Boha

Tu je kúsok z jedného blog postu, ktorý odráža škodlivý dopad neúplného vyučovania cirkvi ohľadom sexuality:

Keď som mala 10 rokov, spolu so skupinou ďalších dievčat v cirkvi som zložila sľub, že ostanem pannou až do svadby... Cirkev ma učila, že sex patrí do manželstva. Mimomanželský sex bol hriešny a špinavý, a šla by som do pekla, ak by som ho praktizovala. Kým prišla puberta, moje panenstvo sa stalo mojou identitou. Svojmu priateľovi - dnes manželovi som hneď povedala, že sa budem chrániť až do manželstva. On súhlasil, keďže ma ľúbil, a že moje telo je moja voľba.

Chodili sme spolu 6 rokov, kým sme sa vzali. Kedykoľvek sme urobili niečo takmer sexuálne, premohla ma vina. Svoje panenstvo som stratila počas svadobnej noci, presne tak ako som to sľúbila, keď som mala 10. Ešte pred tým som stála v hotelovej kúpeľni v bielej bielizni s myšlienkou, "Zvládla som to. Som dobrá kresťanka." Ale nezaznel chór anjelov a ani fanfáry z neba. Bola som to iba ja a môj muž v tmavej miestnosti, zápasiac s kondómom a fľašou lubrikačného gélu.

Sex bolel. Vedela som, že to prvý krát bude nepríjemné. Avšak nik mi nepovedal, že aj po tom budem späť v tej kúpeľni, ticho plačúc z dôvodov, ktorým som ani sama nerozumela....

Do cirkvi už nechodím, ani viac nie som veriaca. Uvedomila som si, že nedokážem prísť na to, ako byť nábožná a sexuálna zároveň. A tak som si zvolila sex....

Dnes som úplne presvedčená, že celý koncept panenstva sa používa na ovládanie ženskej sexuality. Ak by som to mohla vrátiť späť, nečakala by som. Mala by som sex s mojim priateľom - dnes manželom a nešla by som za to do pekla.

Kým si táto mladá žena osvojila posolstvo, že sex patrí do manželstva, avšak vôbec nerozumela sexualite v širšom kontexte Božej lásky a vykúpenia. Kvôli tomu nielenže zavrhla hodnoty čistoty, ale tiež usúdila, že viac nemôže dôverovať Bohu v ktorejkoľvek oblasti jej života.

Tento príbeh ilustruje to, že sexuálne záležitosti sú v skutočnosti duchovné záležitosti. Ak nás metie naša sexualita, metie nás i Boh. Ak telo Kristovo nie je ochotné hovoriť o týchto veciach, dáva to priestor, aby si Nepriateľ postavil svoje pevnosti v životoch ľudí. Ich najsúkromnejšie pokušenia, boje, bolesti, sklamania a hanby predstavujú ich pochybnosti, odpor a nedôveru voči Bohu.

Ani nepoznám nič, čo by tak efektívne zarezávalo do našej viery v Boha. Do takej miery, že odmietame hovoriť o sexuálnych záležitostiach a dovolíme kultúre aby nám definovala Boží charakter a pravdu ohľadom sexuality. Tu je zopár príkladov:

  • Breana bola zneužívaná od kedy bola malé dievča. Ako 18 ročná ušla z domu, striedala frajerov, každý jej vzťah bol hlavne sexuálny. Po dvadsiatke podstúpila dva potraty. Keď mala 31, už bola dosť zúfalá na to, aby šla so svojou kolegyňou do zboru. Počula, že ju Ježiš miluje a má moc odpustiť všetky jej hriechy. V ten deň sa Breana stala novým stvorením. Neskôr stretla a vydala sa za veriaceho muža, avšak zistila, že ju minulosť aj tak prenasleduje. Ako rástla vo viere, bola konfrontovaná myšlienkami a otázkami. Ak ma Boh ozaj miluje, prečo dopustil, aby sa mi stali tie hrozné veci, keď som bola dieťa? Ak Ježiš zomrel, aby ma zachránil od hriechov, prečo stále cítim takú hanbu ohľadom sexuality? Je mi ozaj odpustené?
  • Seth už od detstva vedel, že je iný. Nerád športoval, uprednostňoval viac spoločnosť jeho mamy a sestier. Keďže bol citlivým a plachým chlapcom, deti ho v škole začali volať "gej". Ako pubertiak pochyboval o tom, či je "normálny". Dievčatá ho nepriťahovali tak, ako ostatných. Keďže vyrastal v silno kresťanskej rodine, nikdy rodičom nespomenul, že má obavy, či je gej. Dnes ako dvadsať ročný zápasí s tým, či ho Boh prijíma aj s jeho sexuálnou orientáciou. Narodil sa ako gej? Ako ho mohol milujúci Boh stvoriť s takýmito túžbami a zároveň tvrdiť, že ich nikdy nesmie naplniť?
  • Nate je oddaný kresťan, ktorý túži po sexuálnej intimite v manželstve. Lenže jeho manželka nechce kvôli traume z detstva o sexe ani počuť. Každý jeho sexuálny pokus vníma ako narušenie jej osobného priestoru. Nate sa pýta, Prečo bol dovolí, aby som sa v manželstve cítil tak osamelý a izolovaný? Prečo sa nedokážem dostať k svojej manželke? Takto budeme žiť ďalších 40 rokov? Čo mám robiť so svojimi sexuálnymi túžbami?

Keď môžeme nahlas hovoriť o svojej bolesti, máme zúfalú potrebu poznať pravdu o Bohu. Skutočne ma miluje? Môžem dôverovať Jeho Slovu? Môže mi skutočne odpustiť a zmeniť moje srdce? Je ozaj Bohom?

Kresťania príliš dlho nechali svet, aby definoval sexualitu, sexuálnu zlomenosť či celistvosť. Až do takej miery, že z takýchto konverzácií vycúvame alebo podávame zjednodušené odpovede na komplikované otázky a tým pridávame k zmätku.

Žiaľ viac ľudí vyhľadáva sekulárnych psychológov či poradcov mentálneho zdravia než kresťanských vodcov. Mnoho pastorov a laických vodcov nevie, ako má adresovať tieto komplikované otázky, ako je dopad sexuálnej traumy na manželstvo, alebo ako bojovať so sexuálnou závislosťou. Dokonca aj s vôľou pomôcť sa môžu cítiť premožení, keď musia hovoriť o témach na ktoré nie sú školení, alebo s ktorými sami bojujú.

Svetu musíme povedať, že Bohu záleží na našej sexuálnej bolesti, že Jeho múdrosť siaha a preniká i našu sexualitu. Keď hovoríme Jeho pravdu, ľudia sú oslobodení! Mám to privilégium vidieť slzy v očiach ženy, ktorá konečne našla bezpečné, Boha - ctiace miesto, kde môže vyznať svoje hriechy, vyjadriť svoju bolesť a pýtať sa otázky. Som svedkom toho, ako sa jej uľavuje, keď si uvedomí, že nie je sama, že iní bojujú s tým istým, a že existuje nádej na uzdravenie a vykúpenie. Vidím jej úľavu, keď zistí, že jej túžby i bolesti majú večný zámer. Každý človek, ktorý uctieva Boha, by mal zažiť to, čo zažívam ja prostredníctvom Authentic Intimacy.

Touto knihou by som rada oslovila vaše vzorce sexuality. Mojim zámerom je naučiť vás premýšľať o sexualite biblicky. Nezabudni, že zmena vzorca nemôže ostať iba v tvojej hlave. Musí tiež ovplyvniť spôsob, akým žiješ a to ako sa chováš k ľuďom okolo seba. Ak sa zameriame iba na teológiu a pravdu, staneme sa odsudzovačnými a pokryteckými. Boh chce, aby Jeho pravda premenila naše srdcia a Jeho láska určila to, ako sa budeme vystierať k strápeným.

Prešla nami nárazová vlna sexuálneho zmätku a zlomenosti a je to iba začiatok. Percento závislých, traumatyzovaných, zmätených a zviazaných bude exponencionálne stúpať. Valí sa ničivé tsunami sexuálneho zneužívania, závislosti, rozbitej identity a hanby. Telo Kristovo zúfalo potrebuje zrelých kresťanov, ktorí sú zakorenení v Božej nemennej pravde a Jeho život meniacej láske voči ľudstvu. Prosím ťa, buď medzi nimi.

Nemusíme mlčať ani ostať v kŕči z toho, ako hovoriť o sexualite. Existuje aj iný spôsob: maximálne sa usilovať o znovu získanie strateného územia sexuality. Tento model nazývam sexuálne učeníctvo.

Kde je jasný hlas prehovárajúci do kľúčových záležitostí dní s výrazne biblickými, kresťanskými odpoveďami? So slzami musíme priznať, že toho hlasu väčšinou niet a že veľká časť evanjelikálneho sveta bola zvedená duchom tohto veku. A čo viac, môžeme očakávať, že budúcnosť bude ešte väčšia katastrofa, ak sa evanjelikálny svet nepostaví za biblické pravdy a morálnosť v celom spektre života. Francis Schaeffer, Veľká Evanjelikálna Katastrofa

Čo je sexuálne učeníctvo?

Urobme si kvíz. Pamätáš sa na tie zo školy? Vezmi si hárok papiera a napíš, čo si myslíš, že je kultúrny a čo je biblický pohľad na nasledujúce otázky:

  • Moje manželstvo je bez života. Stratilo akúkoľvek sexuálnu iskru. Kamarátka mi odporučila erotické novely. Zdalo sa, že chvíľu to funguje, no teraz je to znovu späť ako bolo. Čo mám ešte robiť, aby som mala náladu?
  • Moja dcéra si berie inú ženu. Som veriaca a úplne zmätená ohľadom gay manželstva. Mám svoju dcéru podporiť? Mám ísť vôbec na svadbu?
  • Moja manželka už roky nie je ochotná mať so mnou sex. Žiadal som ju a žiadal. Navrhol som, že by sme šli na poradenstvo, no ona o tom nechce ani len počuť. Som hotový to celé vzdať. Ako mi poradíte?
  • Prichytila som svojho tinedžra masturbovať. Nie som si istá, čo mám robiť. Mám to proste len ignorovať, alebo sa s ním mám o tom porozprávať? A čo mám povedať?
  • Myslím, že vziať si niekoho s kým si nespal je hlúposť. Sex je veľmi dôležitý, čo ak bude pár sexuálne nekopatibilný?

Je veľká pravdepodobnosť, že bolo pre vás jednoduchšie identifikovať pohľad sveta, než ten biblický. Prečo? Pretože ste počas svojho života absorbovali milióny odkazov, ktoré učia postoj kultúry k sexualite. Znovu a znovu ste boli povzbudzovaní k tomu, aby ste o sexualite premýšľali z pohľadu sveta. V škole vám bol pravdepodobne predostretý neutrálny postoj a učili vás nikoho nesúdiť. Ak ste šli na sekulárnu univerzitu, vaši profesori či študenti podporovali sexuálnu promiskuitu a experimentovanie, ktoré sú dôležitým miľníkom našej zrelosti a formovania identity. Celé roky ste videli nespočetné množstvo filmov a televíznych relácií, počúvali hudbu, čítali knihy, a konzumovali televízne správy, ktoré vás naučili, čo si myslieť prakticky o každej sexuálnej záležitosti.

A teraz porovnajte, čo ste sa naučili o sexe od iných kresťanov a z biblických zdrojov...  Počuť padnúť spinku?

Zistila som, že väčšina veriacich má len málo vedomostí o tom, ako sa ich sexualita prepája s kresťanskou vierou. Poznám mužov i ženy, ktoré poznajú Bibliu spredu i zozadu, boli súčasťou biblických štúdií i učeníckych skupín, no stále bojujú s tým, že nechápu sexuálnu zlomenosť, sexuálne problémy v manželstve a všetky tie veľké kultúrne otázky.

Jedného dňa to na mňa doľahlo. My sme sa stali sexuálnymi učeníkmi sveta. Tým myslím, že sme boli učení vnímať sexualitu tak, ako nám ju podáva svet. Zistila som, že pre väčšinu veriacich je jednoduchšie vidieť sexualitu cez kultúrne okuliare, než poznať biblický pohľad. Keď konfrontujeme otázky typu, "Prečo nedokážem prekonať svoj návyk pornografie?" alebo " Kde bol Boh, keď som bola zneužitá?" či "Ako si mám užívať sex s manželom, s ktorým sme tak nekompatibilní?" oveľa častejšie adresujeme tieto záležitosti sekulárnym spôsobom myslenia. Usudzujeme, že by sme mali dosť to, po čom túžime, že Boh je bezmocný k tomu, aby zastavil našu bolesť, a že sex nemôže byť dobrý, pokiaľ nenájdeme dokonalého partnera. Prečo? Pretože sme sa stali sexuálnymi učeníkmi sveta, zatiaľ čo cirkev nám prinajlepšom dala len časť informácií.

Keď počujeme slovo ako učeníctvo, domnievame sa, že je to čisto kresťanský či náboženský výraz. Z tohto dôvodu môže byť koncept sexuálneho učeníctva sekulárnou kultúrou pre vás veľkým posunom, ale nech to lepšie vysvetlím. Učeníctvo je integráciou toho, čo veríme do nášho každodenného života a vzťahov. Zahrňuje tri veci: 1. vedieť v čo veríme, 2. žiť v čo veríme, a 3. podávať ďalej v čo veríme.

V kontraste so vzdelávaním, učeníctvo nie je vymedzené na určitý čas v týždni, či na určitú oblasť života. Namiesto toho, aby ti vravelo, čo si máš myslieť, trénuje ťa v tom, ako myslieť. Nevyrieši tvoj problém, ale formuje tvoj svetonázor.

Prečo Sexuálna Revolúcia Fungovala

Hoci možno kresťania hovoria o učeníctve, avšak kultúra ho uskutočňuje - minimálne v oblasti sexuality. Boli sme svedkami rapídneho, celoplošného posunu od tradičnej sexuálnej etiky až po dnešnú filozofiu typu "všetko je dovolené". To čo poznáme ako "sexuálnu revolúciu", ktorá začala v 60tych rokoch, pokračovala vo vytváraní svojich "učeníkov", ktorí odmietali tradíciu, či náboženské definície sexuality a pohlavia. Toto nie je len nejaký vývoj, ale výsledok koncentrovaného úsilia zmeniť to, ako ľudia premýšľajú sexualite a autorite.

Kultúrny prístup k sexualite je zakotvený v širšom svetonázore postmodernizme a humanizme. V podstate, hnacou filozofiou, ktorá stojí za sexuálnou revolúciou je presvedčenie, že by sme sa mali zbaviť všetkých externých štandardov pravdy a akýchkoľvek názorov na to, čo je správne, alebo nie. Postmodernizmus má za cieľ darovať ľuďom takú slobodu, ktorá si definuje vlastnú realitu a moralitu. Božie pravidlá, či kohokoľvek etické štandardy sú nerelevantné, pretože si dokážem vytvoriť svoju vlastnú realitu. Len ja dokážem rozhodnúť o tom, aký je správny a aký je nesprávny spôsob vyjadrovania mojej sexuality. Transgenderové hnutie je absolútnym vyjadrením postmoderného myslenia, popierajúc dokonca i biologické obmedzenia muža a ženy. Pohlavie sa stáva niečo, čo si tvoríme samy vo svojej mysli, bez ohľadu na fyzickú realitu, podľa ktorej by sme mali premýšľať. To, čo sa kedysi nazývalo "operácia zmeny pohlavia" sa dnes bežne uvádza ako "operácia potvrdenia pohlavia", čo indikuje, že pravda je v tom, čo cítime a nie vo fyzickej realite.

Aj keď nezbaštíte všetko, čo vám postmodernizmus servíruje, boli by ste asi prekvapení, ako veľmi je váš svetonázor ovplyvnený. Často robíme rozhodnutia na základe otázok, ako "Čo ma urobí šťastným?" "Čo skutočne chcem od života?" a "Čo vraví môj inštinkt?" Mnohí cítia spoločenský tlak na to, aby prestali používať slová, ako zlý, hriešny, či pravda. Kto si ty, aby si niekomu hovoril, že mimomanželský sex je zlý? "Nemal by o tom rozhodovať každý sám za seba?"

Kultúra nám majstrovsky ukázala, ako žiť postmoderné myšlienky prostredníctvom našej sexuality. Vidíme sekulárne hodnoty sexuality integrované do každého možného aspektu života. Len si predstav zábavný priemysel, titulky v správach, vládne programy, vzdelávací systém, či vzory, ktoré vyzdvihuje svet. Najnovšia "pansexuálna" popová hviezda dostáva obrovský potlesk, kým konzervatívni atléti či politici sú na výsmech za to, že sa držia konzervatívnych biblických štandardov ohľadom sexuality. Zapnite správy, prelistujte si časopisy, prezrite si satelitné kanály, surfujte na internete, prejdite sa vysokoškolským internátom alebo navštívte vládou podporovanú kanceláriu "Plánovaného rodičovstva", a uvidíte to konzistentné posolstvo , že sexualita je osobná voľba, že nik by nemal obmedzovať vašu slobodu sexuálneho vyjadrovania. Kdekoľvek sa pohneme, sme bombardovaní sexuálnou doktrínou sveta.

Svet nám zámene hovorí, čomu máme veriť ohľadom sexu

Zatiaľ čo kresťania silne nesúhlasia s filozofiou, ktorá stojí za kultúrnym prístupom k sexualite, môžeme sa naučiť z jej efektívnej stratégie. Kultúra ma jasný myšlienkový systém, ktorý je integrovaný do každodenného života a podávaný ďalej prostredníctvom vplyvných vzťahov. V dôsledku toho sme za posledných 30 rokov svedkami dramatického posunu pohľadu priemerného Američana na všetko od predmanželského sexu až po gay manželstvá.

Osvojenie si stratégie je posun, ktorý zas musíme urobiť my, členovia tela Kristovho. Nestačí vedieť, čo si treba myslieť. Musíme byť natrénovaní v tom, ako premýšľať a ako sa nasledovanie Krista pretavuje do skutočných životných situácií a trápení, ktorým čelíme. Ak ku sexualite pristupujeme z pozície učeníctva, učíme a sme vzorom v životnom štýle Božej pravdy aplikovanej v sexualite.

Napríklad, dnešný kresťanskí tinedžri na určitej úrovni rozumejú tomu, že Boh chce, aby si sex uchovali do manželstva. Ale nechápu prečo na čistote tak záleží, čo s tým, ak už narobili chyby a aká je tá zázračná čiara, ktorú nesmú prekročiť. Nemajú ani páru o tom, že čistota je celoživotný boj, ktorý pokračuje aj v manželstve. Ale ak by cirkev použila učenícky model k tomu, aby vyučovala o sexualite, títo mladí ľudia by rozumeli zásadnej duchovnej podstate a zmyslu ich sexuality (viac o tom v časti 2). Tiež by vedeli aplikovať širšie posolstvo evanjelia (Ježišovu lásku a vykúpenie, moc Ducha Svätého v nás) do svojich životov vo všetkých oblastiach a okolnostiach.

Obrátiť loď a ustáť to, na to by cirkev musela sexuálne učeníkovať iných, aby ich vnímanie sexuality bolo pevne zakorenené v biblickom podaní, integrované do každodenného života a posúvané ďalej. Toto je vlastne sexuálne učeníctvo v kocke .

Sexualita a väčší obraz

Prečo sa Boh zaujíma o sexualitu? Prečo záleží na tom, čo si myslíš o spolubývaní (pred manželstvom), pornografii či rozvode? Nie je to o ľubovoľnej voľbe životného štýlu, v ktorej nám Boh dáva slobodu? Primárnym problémom nášho súčasného prístupu k vyučovaniu o sexualite je, že nerozumieme, že prečo je náš sexuálny svetonázor kľúčovým aspektom pri nasledovaní Ježiša. Sex a sexuálne otázky sú skôr námatkovou, nesúvisiacou problematikou, než integrálnou súčasťou nášho kresťanského života. O sexualite nepremýšľame ako o takej, ktorá reprezentuje kresťanskú zrelosť, taktiež nechápeme ako môže byť zásadnou súčasťou našej viery. Sexuálne učeníctvo nastane až vtedy, ak uvidíme ako naša sexualita zapadá do väčšieho obrazu v tom, čo znamená byť Kristovým nasledovníkom.

Ježiš dal svojim učeníkom (aj nám) jasné poverenie: "Preto choďte a čiňte učeníkmi všetky národy, krstiac ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého, učiac ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal." (Mat.28:19-20).

Našou hlavnou úlohou je kázať dobrú správu smrti a vzkriesenia Ježiša Krista a činiť učeníkmi tých, čo v Neho uveria. Všetko čo učíme, vrátane toho, ako ctiť Boha svojou sexualitou, musí vychádzať z najvyšších cieľov: evanjelizácia a učeníctvo. Naša konverzácia o sexe musí byť zakorenená v hlbokej túžbe po tom, aby ľudia poznali Ježišovu lásku a nasledovali Ho ako učeníci. Nehovoríme o sexe iba preto, aby sme súdili ľudí a mali pravdu. Ale ani si neprivlastňujeme postoj kultúry, že na sexuálnych rozhodnutiach a názoroch nezáleží. Zapájame sa do sexuálnych problematík, pretože sa týkajú toho, čo nám Ježiš prikázal: prinášajte Jeho pravdu a čiňte učeníkov.

Máme poslanie. A to nie je presviedčať ľudí o tom, že sex mimo manželstva je hriešny. Koniec koncov Ježiš nepovedal. "Choďte do celého sveta a čiňte panny a heterosexuálov." On vraví, čiňte učeníkov. Naším poslaním je vyvýšiť Ježiša ako Pána, Tvorcu a Spasiteľa každého aspektu nášho života, vrátane sexuality.

Prečo musíme hovoriť o sexualite?

Verím, že sexuálna bolesť a zmätok v našom svete predstavuje výnimočnú príležitosť pre Kresťanov, aby kázali lásku Kristovu a príťažlivo činili učeníkov zo všetkých národov. Model sexuálneho učeníctva spája sexuálne problematiky s Veľkým Poverením. Je založený na predpoklade, že na to, aby sme naplnili Veľké Poverenie, musíme byť vystrojení na rozhovory o sexualite. Pretože:

Po prvé: Zranený ľud potrebuje nádej

John Piper píše, "Najrýchlejšia cesta k srdcu je cez zranenie." Napísal to ohľadom neodbytných Ježišových výrokov k Samaritánke pri studni popísanej v Jánovi 4. Ježiš miloval túto ženu a chcel jej dať živú vodu večného života. Zatiaľ čo ona usmerňovala konverzáciu teologickým smerom, On namieril na jej sexualitu. Prečo? Snažil sa ju ponížiť či odhaliť? Určite nie. Súhlasím s Johnom Piperom, Ježiš jednoducho vedel, ako sa dostať k srdcu tejto ženy. Nekonečné hodiny diskusií židovského zákona a teológie bohoslužby by nezmenili jej život ani o vlások. No keď sa konverzácia stala osobnou, jej potreba uzdravenia a lásky bola prvoradá a centrálna.

Ty a ja máme rovnakú možnosť učiniť toto evanjelium relevantným a osobným pre tých, ktorí potichu trpia okolo nás. Nie je ľahké konverzovať s kolegami o tom, aký má Biblia postoj k ich sexuálnym voľbám, či ich pozvať na nedeľné Bohoslužby, aby si vypočuli kázeň o zvrchovanosti Božej. Ľuďom je ukradnutá naša teológia, oni sú zúfalí po pravde, ktorá bude hovoriť priamo do ich bolesti.

Ľudia hľadajú pomoc pre svoje závislosti a nádej pre svoje zlomené srdcia. Chcú živú vodu. Ak utečieme, alebo sa staneme posudzovační či nepríjemní vždy keď vidíme sexuálnu bolesť, uniknú nám najlepšie príležitosti vstúpiť do ich bolesti sexuálnej zlomenosti a zdieľať lásku Ježiša Krista.

Úprimné vyznanie: Som introvert. Keď letím v lietadle, stáva sa zo mňa antisociálny typ, ktorý si strčí slúchatká do uší a pracuje od štartu po pristátie. Avšak z času na čas mi Boh dá najavo, že mojou prácou v ten deň je rozprávať sa s niekým.

A nedávno som mala práve takú príležitosť. Sedela som pri okne a vedľa mňa sedel mladý muž. Bol priateľský a tak sme sa hneď dali do reči. Na sedadle v rade oproti nám sedela jeho priateľka. Zazerala na nás, ako sme sa spolu bavili. Nakoniec hovorí, "To je moja priateľka. Zazerá, lebo asi žiarli, že sa spolu rozprávame."

"Hm, to je zaujímavé," vravím. "Prečo si myslíš, že sa jej to nepáči?"

"Nuž, letíme za jej rodičmi. Ešte som sa s nimi nestretol a dopadne to asi veľmi zle, lebo ona je na mňa totálne napálená. Minulý týždeň prišla na to, že spím s jej kamoškou. Takmer sa odsťahovala, ale nejako som ju presvedčil."

Začala som sa ho pýtať, prečo ju podviedol a či si uvedomuje, že má právo byť nahnevaná. Počas dvoch nasledujúcich hodín mi tento mladý muž porozprával o svojom strachu zo záväzkov, o obrovskej hanbe, ktorú sa naučil zakrývať smelosťou, a o svojom otcovi, ktorý bol neverný a opustil ho. Mala som príležitosť hovoriť s ním o Bohu, o Otcovi, ktorý nás nikdy neopustí. Hovorili sme o odpustení a o slobode v odpúšťaní iným. Povzbudila som ho k tomu, aby požiadal svoju priateľku o odpustenie a dala som mu adresu zboru, ktorý bol blízko ich bydliska, že by sa mohli dozvedieť viac o Bohu a o budovaní zdravých vzťahov. Potom som sa spýtala, či sa smiem za neho pomodliť.

Neviem, či spravil ten ďalší krok smerom k Bohu, no modlím sa za to. Keďže som bola ochotná venovať mu pozornosť a počúvať o jeho bolesti, mohla som sa podeliť s týmto zraneným človekom o evanjelium. Nehovorili sme o tom, že Boh nesúhlasí so sexom pred manželstvom. Tento človek potreboval živú vodu a milujúceho Otca. Keď ľudia trpia, sú ochotní vypočuť si kohokoľvek, kto sa stará dosť na to, aby ponúkol nádej.

Russell Moore napsíal, "Sexuálna revolúcia  nedokáže dodržať svoje sľuby. Chaotický sexuálny utopizmus vydrží iba toľko koľko ktorákoľvek iný utopizmus. Koniec koncov musíme byť pripravení posvietiť si na staršie cesty, smerom k vodám, ktoré dokážu uhasiť smäd."      

Pri honbe za sexuálnou "slobodou" ostáva za ľuďmi spúšť zničených životov. A to je príležitosť pre podanie živej vody, presne tak ako to urobil Ježiš so zranenou ženou pri studni.

Koľko z nás hľadalo Boha, keď sme boli v zúfalej situácii? Potrat, závislosť, rozvod, nevera, hanba, ktorej sa nedá zbaviť - tieto veci mnohých z nás viedli k viere v Krista. Keď už život nefungoval, otvorili sme sa evanjeliu, ktoré sa nám pred tým zdalo irelevantné a nepríjemné.

Mali by sme byť vybavení a ochotní vstúpiť do bolesti zlomenej sexuality. Iba vtedy vieme správne prinášať nádej v Ježiša tým, ktorí sú zúfalí po pravde, ktorá by mohla zmeniť ich život.

Druhý dôvod: Cirkev musí vyrásť

Vo Veľkom Poverení, nám Ježiš nekáže činiť "obrátencov", ale učeníkov. Potom to vysvetľuje: "učte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal." Učeníctvo znamená učiť ľudí, ako to vyzerá byť nasledovníkom Krista. Ako podriadiť každú oblasť našeho života vôle Božej a učeniu Ježiša?

Keď adresujeme sexualitu z pohľadu učeníckeho modela, zámerne používame vzťahy, na ktoré máme vplyv, aby sme trénovali ostatných a boli príkladom v tom, ako podriaďovať svoju sexualitu Bohu. Nespoliehame sa primárne na svoje skúsenosti a myšlienky, ale na nemennú pravdu Božiu. Činíme sexuálne učeníctvo, aby nasledovníci Krista vedeli, čo znamená každú oblasť života poddať panstvu Ježiša Krista, vrátane sexuality.

"Tak nech čokoľvek jete, pijete, alebo robíte, robte to na slávu Božiu." ( 1.Kor.10:31)

"Boli ste kúpení za vysokú cenu. Preto ctite Boha svojimi telami." (6:20)

Keďže telo Kristovo často neučilo Kresťanov premýšľať biblicky o sexualite, priemerný veriaci je nedospelý vo svojom chápaní Božieho srdca v tejto oblasti. Mnohí majú svoj osobný názor, no málo kto vie ako formovať tieto názory na základe Božej pravdy, tak ako sú zjavené v Písme.

Pavol v liste Efežanom píše o dôležitosti dospievania vo viere. Spomenul niekoľko duchovných darov a povedal, že Boh nám dal tieto dary pre:

Vzdelávanie a budovanie cirkvi a bude pokračovať kým nedospejeme do takej jednoty viery a poznania Božieho Syna, že budeme dospelí v Pánovi, dosahujúc plné a úplné štandardy Krista.

Potom už nebudeme viac nedospelí ako deti. Zmietaní a potácajúci sa v každom vetre nového učenia. Nebudeme ovplyvnení trikmi a klamstvami iných, ale budeme hovoriť pravdu v láske, rastúc v každom smere viac a viac do podoby Krista, ktorý je hlavou tohto tela, cirkvi." (Efežanom 4:13-15)

V podstate Pavol hovorí, že máme byť zakorenení a zrelí vo svojej viere, netácaní kultúrou. Ale keďže nie sme zakorenení v Božej pravde ohľadom sexuality, deje sa práve to. Sexuálne správanie i viera mnohých kresťanov sa v praxi neodlišuje od sveta:

  • Prieskumy Barna Group zistili, že 41% praktizujúcich kresťanov veria, že bývanie spolu pred manželstvom je dobrý nápad.
  • Viac než 60% kresťanov, ktorí sú registrovaní na kresťanskej zoznamke vravia, že by mali sex pred manželstvom. 56% z nich tvrdí, že je v správne sa k niekomu nasťahovať.
  • 32% kresťanských mužov od 18 - 30 rokov priznávajú závislosť na porne.
  • Výskumné centrum Pew zistilo, že 54% kresťanov verí, že homosexualita by sa mala prijať a nie odmietať.

Sme "vyvolení Boží ľud, kráľovské kňažstvo, svätý národ, zvláštne Božie vlastníctvo, aby sme mohli prehlasovať chválu Toho, ktorý nás povolal z tmy do predivného svetla." (1.Pet.2:9)

Je čas aby sme, ako pre Boží ľud vyrástli v poznaní, múdrosti, milosti a rozpoznávaní čo sa týka sexuality. Každý duchovný zdroj v tele Kristovom bolo daný pre tento zámer. Kým väčšina zborov dáva dôraz na učeníctvo, avšak prakticky takmer nič z tohto učeníctva sa nevzťahuje na sexualitu.

 (posledná časť zajtra :)

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky